חסר רכיב

בילו מישורי

בילו מישורי
-
14.9.1938 - 13.1.2017


קורות חייו של בילו

בילו נולד ב-1938 בתל-אביב ובה גם עברה עליו ילדותו. המשפחה השתייכה רעיונית לתנועת העבודה. אביו עבד בתנובה. בכיתה ה' הצטרף לתנועת הנוער "התנועה המאוחדת" ועם סיום בית הספר היסודי עבר ללמוד בבית הספר החקלאי הכפר הירוק. לאחר שאמם נפטרה, עברו בילו ואחיו נני לקיבוץ חפציבה, שם היו שניהם ילדי חוץ.

בחפציבה שמר על קשר עם בני כיתתו בכפר הירוק ויחד עם מקביליהם בחולון ורחובות הקימו את גרעין "מגל וחרב". בעת שירותם בעין-גב התנהל בתנועה ובגרעין ויכוח לגבי יעד הגרעין. בילו היה בין המובילים להליכה לערבה. ואכן בדצמבר 1957גרעין "מגל וחרב" איזרח את האחזות עין רדיאן – מאז קיבוץ יטבתה.

בילו היה מעורב מאוד בנעשה ביוטבתה בשנותיה הראשונות. עבד במספוא ובגן הירק והתנגד להישארותו של הצוות האזרחי מתקופת ההיאחזות. התנגד נחרצות להקמת קיוסק (שקדם למזנון של היום) משום שפסל כל עיסוק במסחר, או בכל דבר אחר שאינו חקלאות.

למרות שכל חברי הגרעין ראו את ייעודם בבניית קיבוץ בערבה, היו גם כאלה ששירות צבאי משמעותי היה לא פחות חשוב עבורם. בילו היה ביניהם ואכן  במסגרת שירות מילואים עבר קורס מ"כים בשבטה וקורס קצינים בבה"ד 1.

בשנים 1965/6 היה בילו מרכז משק בהאחזות גרופית שזכתה בהובלתו בפרס מטעם פיקוד הנח"ל וכאשר נשאל לגבי הפרס אותו הוא מבקש השיב ללא היסוס: "קורס צניחה", בקשה חריגה שהעמידה אתגר רציני בפני מפקד הנח"ל ובילו היה למעשה המילואימניק הראשון בצה"ל שעבר קורס צניחה. אחרי מלחמת ששת הימים חתם בילו בצבא הקבע ושובץ כמפקד היאחזות נח"ל גולן. ב-1968 שובץ כמפקד מחלקה (בן 30) בסיירת חרוב והשתתף בקרב כראמה ובעשרות מרדפים בבקעת הירדן.

בסיירת חרוב התקדם בילו בסולם התפקידים והגיע עד לדרגת סגן מפקד הסיירת. ב-1973, לפני מלחמת יום הכיפורים – כאשר כולם "ידעו" או חשו שהסבירות למלחמה היא נמוכה - החליט לא לחתום ל-5 שנים נוספות בצבא, כפי שהוצע לו, וחזר הביתה  ליטבתה. במבט לאחור חש שהחלטה זו הייתה החמצה גדולה.

בשנים 1973 – 1975 ריכז מטעם התנועה את גרעיני עוד"ד.  ב1975נבחר לקדנציה ראשונה כראש המועצה האזורית חבל אילות ובתפקיד זה שימש כ-6 שנים. בילו קידם באיזור מפעלים ופרוייקטים חשובים שחלקם מהווים עד היום את תשתית פעולותיה ושירותיה של המועצה לתושבי החבל. ביניהם – הקמת קו 20 , המשרת עד היום את תושבי חבל אילות, תכנון ובנייה של בית הספר האזורי באתר החדש על הגבעה שממערב ליוטבתה, ואף הוביל את הדיונים על הקמת מוסדות בית הספר וגיבוש מטרותיו החינוכיות. הוא גם פעל לקליטת ילדי חיל האוויר מהבסיס בעובדה בבית הספר. בתחום הכלכלי  פעל להקמת ערדום– המפעלים האזוריים, ובמסגרתם בית האריזה האזורי לתמרים.

לאחר הפסקה של מספר שנים, בהן מילא תפקידים שונים בקיבוץ כמו מזכיר הקיבוץ חזר בילו למועצה האזורית ב- 1994לקדנציה שנייה.    בפרק זה של פעילותו במועצה  קידם את נושא ההתיישבות בגב ההר והוסיף לפעול בתחום החינוך, ובעיקר יזם את הקמת מערך  החינוך הבלתי פורמאלי. הוא פעל להבאתם של המחנות העולים לאזור  וליווה את פעילתם החינוכית. נוסף על כך הקים במועצה את מחלקת הנוער, את החברה הכלכלית והניח את היסודות למרפאה האזורית.

ב-1999 התמנה בילו לראש אגף הנוער והנח"ל במשרד הביטחון. היה מהיוזמים והדוחפים להקמת גדוד הנח"ל החרדי ששלבי קיומו הראשונים לוו בקשיים לא מעטים – מעשיים, פוליטיים והסברתיים. תוך כדי תפקידו במשרד הביטחון עבר בילו להתגורר בקיבוץ משגב-עם שסבל בעת ההיא מהפגזות  בלתי פוסקות מצד חזבללה. לאחר סיום תפקידו באגף הנוער והנח"ל שב לקיבוץ ובשנים 2005 – 2007 מילא את תפקיד מזכיר הקיבוץ. בתפקידו זה חש את השינויים שעברו על הקיבוץ, שרובם לא היו לרוחו. ניסיונותיו לקבוע את סדר היום לא צלחו, ואי הנחת שלו מן התפקיד ומהקיבוץ גבר. בשנים אלו ולאחריהן נפרמו בהדרגה קשריו עם הקיבוץ ובמקביל – התהדקו קשריו עם ילדיו שבמרכז הארץ – שחף, צאלה ודור.

לפני כחמש שנים פנה בילו לקיבוץ בבקשה לעבור ולחיות במרכז, קרוב לילדיו. לצער רבים מחבריו שנותיו האחרונות עברו עליו מחוץ לקיבוץ. בתקופה האחרונה התדרדר בהדרגה מצב בריאותו וביום החמישי האחרון הגיעה אלינו הידיעה על מותו של בילו.

יהי זכרו ברוך


דברים שאמר דור על קברו של אביו


דברים שאמר לבקו על קברו של בילו:


                סוף.
 
 מישורס יש לי כמה דברים אליך, ראשית לידיעתך שאנחנו כאן חבריך ממגל וחרב לידך, גרעין של אנשים לא קלים, כולל אותך. מין רליקטים סלעי משאר קשים. אנחנו זוכרים שעל השם מגל וחרב אתה החלטת, אז בזמנו כאשר הנח"ל היה תפארת עם ישראל. מה שלא ידוע עדיין מי נתן את השם המקביל לגרעין את השם ח ר ה ראשי תיבות לחולון רחובות הכפר הירוק.

 מה לעשות יש כמה חברה שלא יגיעו להיפרד, קובי גת מצטער לא יוכל להגיע הוא עדיין מוציא שאריות גבינה מהאף. באותה הזדמנות שם למעלה תוכל לפגוש את גרשון ז'ק ולברר סופית מדוע נאלצת לעזוב את הכפר ולהפוך לחפציבוק. המד"ס בטירונות שעילף אותי ברגע אמר שינסה שוב לעלף אותך שם למעלה, גם דואק זה מהרימון בכנסת נמצא כבר בכחול עמוק. איתן ואסא קדמוני עשויים לבוא אתך חשבון זוכר שניהם קצת קוקו. מרדכי ווינר מבקש שתביא אתך את הפנקס עם רשימת הבנות מהעמק הגיע הזמן להחזיר את הפנקס. ויש לך ד"ש חם מכל בנות העמק אלה שביטבתה ומחוצה לה, וכמובן ד"ש חם מכל הבנות מכל קצוות הארץ. איך הזכירה אחת מהן היית בחור הורס.

 תקופת הפריחה שלך הייתה בצבא במיוחד בחרוב מסתבר שכל פיקודיך פשוט העריצו אותך. זכורה הפציעה שלך לאחר מרדף, ירי מהמערה והנפילה מהצוק, באנו לביה"ח ומצאנו אותך עם ראש נפוח וגדול גדול, הפרופסור אמר לנו כולה מים בראש זה יעבור הוא בחור חזק. כן למעלה תוכל לפגוש את חבורת המרדפים גד מנלה, אריק רגב ועוד..  

 התפקיד המרתק בחייך ראש אגף הנוער והנח"ל במשרד הביטחון, ההליכה לתמיכה ביישוב הספר משגב עם, הקמת הנח"ל החרדי, עם סיום תפקידך במועצה הניסיון לעזור לנוער בסיכון ברמלה. ועוד...  

 פועלך ביטבתה שלוש פעמים מזכיר אולי שתיים כבר לא זוכר, ומפעל חייך כיו"ר מוא"ז חבל אילות, מסתבר שפועלך כיו"ר היתה שתי קדנציות אבל אתה עם החזון שלך, את מה שאתה הספקת לעשות לא עשו כל שאר היור"ים עד היום.

 הקמת היישוב הקהילתי באר אורה. בנית מבנה המוא"ז. תכניות בנית ביה"ס האזורי. מועדון הקשישים. הנחת הייסוד למרפאה האזורית. קו 20 קו האוטובוסים לישובים. מטמנת האשפה בנימרה. מינחת המטוסים ביטבתה. העזרה המאסיבית לנאות סמדר. ועוד... 

 לרונית מישורי רייטר– מלוא הערכה על העזרה המתמשכת לאורך שנים ובמיוחד בתקופה האחרונה.

 כולנו חברי מגל וחרב, כל חברי יטבתה וכל תושבי חבל אילות הינו רוצים מעדיפים את מקום קבורתו של בילו במקום פועלו ביטבתה. אני תקווה שנקים מצבה ראויה לבילו ביטבתה.

 שחף צאלה דור - קבלו את תנחומי כולנו, אנחנו מכבדים את החלטתכם על קבורת בילו כאן. יהי זכרו ברוך.

חסר רכיב