יטבתה
יטבתה
חסר רכיב

אלוני שלומית



שלומית אלוני – עיטורים בעץ.
שלומית חברת קיבוץ יטבתה, הגיעה לראשונה ליטבתה מקיבוץ כנרת בשנת 1964 כחלק משנת השרות. שלומית החלה לעסוק בעיטורי העץ לפני 35 שנים, את הטכניקות למדה בגלריה לאמנות ברובע היהודי בירושלים אצל אמנית דרום אמריקאית במשך כשנה וחצי. אחת לשבוע היתה נוסעת דרך ארוכה לגלריה לומדת עד שעות הערב המאוחרות, לנה אצל חברתה הירושלמית וחוזרת למחרת בבוקר.
ישנן מספר טכניקות לעיטורים בעץ, הטכניקות אותן למדה שלומית בין היתר הינן: שיבוץ בעץ וצריבה בעץ בסגנון אוריינטלי וסגנון איטלקי המאופיין בציורי פרחים.
צריבה אומנותית בעץ היא תחום באומנות וטכניקה ידנית (נקראת גם פרוגרפיה- pyrography – מיוונית, כתיבה באש). התהליך כולל ציור על חומרי גלם שונים הנצרבים בחום גבוה המופק באמצעות כלי עבודה ידני המשמש כסוג של כלי ציור. הצריבה בחום נעשית על לוחות שטוחים מעץ מלא מהוקצע ומלוטש כמו גם על יריעות עור מסוגים שונים.
חלק מכלי העבודה מאפשרים שליטה בעוצמות החום והם בעלי סוגים משתנים של קצוות המאפשרים אפקטים שונים בחומר כמו יצירת הצללה, פסים או צורות. בדר”כ כלים אלה הם כלים חשמליים, וכוללים חלקי מתכת (או חוטי להט) המעבירים את החום אל שטח העבודה.


העבודה בטכניקה זו היא עבודה אינטנסיבית, ידנית ומחייבת מגע יד אומן ומחשבה יצירתית על מנת להעביר את התמונה המפורטת ביותר אל לוח העץ. אמנים העוסקים בפרוגרפיה יודעים לנצל היטב את הניגודיות הקיימת בתמונות המקור ומשלבים בצריבה מוטיבים מהמקורות, סצנות נוף, מרקמים גיאומטריים ודמויות פיגורטיביות בצורה מדויקת ומדהימה. כדי להגיע לתוצאות מרשימות במלאכה זו על האומן להיות בעל ניסיון רב בתחום ולהכיר את השפעות כלי העבודה השונים, בהם הוא משתמש, על חומרי הגלם. נדרש ניסיון רב וראייה אומנותית על מנת להפיק יצירות מיוחדות המשובבות את העין.
שלבי העבודה הינם:
- בחירת עץ איכותי מלא וטבעי כדוגמת מהגוני, טיק ואשל.
- ציור הדוגמה על העץ.
- צריבה איטית בעזרת מחט חשמלית.
- צביעת הצריבה בצבעי מים.
- ציפוי בלכה (כ- 15 שכבות, תהליך שאורך מספר ימים על מנת להקנות ליצירה חוזק ועמידות ובכדי לשמור על גוון הצבעים לאורך זמן).

חסר רכיב